pátek 11. března 2016

Čínské dobrodružství

Autor: Matěj Kubina

Když jsem v prosinci dostal nabídku zúčastnit se Čínské Ski Tour, na chvíli jsem zaváhal. Obětovat Silvestr ve skvělé společnosti, vynechat týden školy, odsunout zkoušky na později, vynechat zaručeně skvělé závody ČP v Jablonci? Nakonec jsem ale nabídku přijal. Naštěstí!


V tu chvíli jsem ještě ani trochu netušil, jaká úžasná zkušenost to bude. A tak jsem
29. prosince 2015 stál, společně s Jiřanem, Pšendou a Máčkou, na letišti Václava Havla v Praze a poprvé si uvědomil, že je to má první cesta za hranice Evropy. 

Celou výpravu organizovala jakási švédská organizace a to zřejmě na čínský účet. Víc jsem nepochopil. Naše skupina čítala na padesát závodníků z celého světa. Švédsko, Norsko, Finsko, USA, Kanada, Itálie, Venezuela a Česká Republika. 

Každopádně to byla jízda. Vše bylo připraveno a o nic jsme se nemuseli starat. Letenky, autobusy, hotely, servis.... 

Závody
Celá Ski Tour se skládala z pěti závodů. Třikrát sprint, jeden krátký distanční závod (5,6km) skate a hlavní závod na 50km klasicky. Závod se zcela originálním jménem Vasaloppet China. Číňané okopírují opravdu vše. I když v tomto případě to vypadá, že jim to Švédové přímo podstrčili.

Z české skupiny závodníků jsem byl sice nejhorší, ale závody jsem si mimořádně užíval. Sprinty pro mě znamenaly většinou jen kvalifikaci a když mě kousek před cílem "Vasáku" předběhla čínská závodnice, věděl jsem že mi trocha toho tréninku přeci jen schází. Ale i přesto nemůžu než zopakovat, že jsem si ten závod užil. 

Přestože teploty na závodištích občas padaly pod -20°C, žádné kupy přírodního sněhu se zde nevyskytovali. Spíše naopak. Přírodní sníh téměř nebyl, ale to v Číně není žádný problém. Všechny tratě prostě vysněžili uměle. Poprvé jsem jel na 25km dlouhém uměle vysněženém okruhu.  Jenže to není vše, co nám Číňané z umělého sněhu připravili.


Dech beroucí obří sněžné město vydlabané z ještě větších kup umělého sněhu s budovami v životní velikosti a desítkami soch bylo jen malou ukázkou, čeho jsou v Číně schopní.





Celý kolotoč závodů proběhl během nějakých 10 dnů a o zábavu bylo řádně postaráno. Nutnou výbavou šatníku byl také oblek na bankety. Nutnou výbavou ke stolu potom bryndák, neboť ne každý se nají hůlkami hned napoprvé.
Po dvou týdnech cviku si však zvyknete tak, že už vám příbor přijde jako nudné náčiní.

Čínská kuchyně také nemusí sedět každému. Knedlíky a svíčkovou zde nenajdete, zato rýži na tisíc způsobů ke snídani, obědu a k večeři ano.
A pak plno pikantních jídel a jídel co ani nevím, co bylo a různé chutě a nechutě. A když vám potom ke stolu naservírují rýži s kuřetem, málem zajásáte, ale to jen do té doby, než na vás z té rýže vykoukne slepičí hlava. Taky ta mísa zůstala téměř netknutá.









Až vás ale v Číně pozvou na Hot pot, rozhodně neodmítejte. Úžasný kulinářský zážitek, kdy před vámi na stole stojí na plotýnce hrnec s vařící se vodou, ve které si připravujete dle své libosti různé pokrmy.






A věděli jste...
... že velbloudům nevadí ani zima a že se na nich dá dokonce závodit? My jsme se o tom přesvědčili na místních tradičních velbloudích závodech ve Vnitřním Mongolsku. A že nejsou vůbec pomalí nám dokázali jejich hrdí majitelé v závodě, který bychom mohli nazvat týmovým sprintem.


A takových zážitků jsme měli ještě spousty. To když v Číně na každou činnost máte pětkrát více lidí než v Evropě, jen aby měli co dělat. Když bydlíte v pětihvězdičkových hotelích a koupete se ve venkovních vyhřívaných bazénech a když vám u každých dveří stojí otvírač dveří. Když pak jedete po dálnici a všechna odpočívadla jsou úplně stejná napříč Čínou a když na ulici reklama křičí z každého koutu tak, že neslyšíte vlastního slova... Ale to by bylo klidně na samostatný blog.

Já už jen zmíním, že česká stopa byla poměrně výrazná v celé tour zásluhou Máčky, který téměř v každém závodě zamířil na pódium a v celkovém pořadí vybojoval 2. místo.
2. místo v celkovém pořádí Daniel Máka

Pro mě to byl jeden z nejsilnějších zážitků v životě a uvědomil jsem si, jak se tu máme dobře a jak naopak některé problémy, které řešíme, jsou tak malicherné a jak rozdílný náš svět je.
Budete-li mít možnost podívat se do Číny, neváhejte! Stojí to za to!
Je libo sjezdovku? No problem.
Vykopeme, navezeme....



První zastávka: závodiště za kominem
aneb zimní středisko uprostřed ničeho vybudované z ničeho
První závodiště

wc woman, wc man, ve výsledku je to jedno,
uvnitř se stejně sejdou a čeká je tam jen díra do země
Menší obchůdek
Jedna z večeří
Když jste za atrakci vy
Taky míváte takhle luxusní lyžárnu?
Waxing room
Inner Mongolia
Peking -Zakázané město

Žádné komentáře:

Okomentovat